1/20/2011

Social Network dan Kepentingannya Dalam Pemasaran

Semalam tanya entire class, u all tau Koala Bear ni icon untuk negara mana?

Salam.

Selamat bercuti dan Selamat menyambut Hari Thaipusam, bagi mereka yang meraikannya.

Entry harini ilmiah sikit, tapi macam biasalah aku cuba rileks mengulasnya.

Semua orang tahu apa itu terma ‘social network’. Aplikasi jaringan social yang mempertemukan atau meperkenalkan kita kepada strangers dengan tujuan mencari kenalan ataupun networking yang baru.

Yang menjadi trend sekarang adalah aplikasi Facebook, selain Twitter, Formspring, Blogspot, Friendster, MySpace, Plurk dan beberapa lagi.

Semak di kamus wiki dan kita akan temui berpuluh lagi social network yang mempunyai tujuan yang sama.

Harini aku nak ulas dua sahaja. Sekadar perkongsian. Facebook-Twitter. These two have their own differences, pros and cons

FACEBOOK
1) Its like ‘talk of the town’. Takde facebook buat orang sekeliling jadik pelik. For me myself, ada pun OK, tak ada pun OK. We have the rights to minimizing our private life kan, so sometimes mengepos status yang terlalu peribadi dalam FB boleh mengundang rasa annoying some of us.

2) How does it relates to Marketing? Dengan aplikasi ‘taging’. We’ve seen a lot. Dari tag baju, tudung, kuih bahulu, kek, malah foot detox! For me myself, this is good. Mengurangkan kos promosi. Salah satu marketing mix adalah promotion, so by having FB account, ushawan-usahawan kecil di luar sana tak perlu bersusah payah nak buat pamphlet, advert mahal-mahal semata-mata mahu menarik perhatian pelanggan.

3) However, this tagging concept might cause some anger for some of us. Wall jadik semak dan peniaga yang menambah kawan (add as friend) cumalah mahu memprosmosi produk tanpa ada sebarang two way communication as other friends do. (Nasihat aku, wujudkan page lain untuk perniagaan.Kalau promosi sikit-sikit tak apalah).

FAKTA: Jangan tag aku dengan duit berkoyan, sebab aku tak suka. Apa produknya yang bleh dapat duit berkepuk-kepuk tu? Takkan sebab sign in je bleh dapat duit??


TWITTER
1) Short instant messages yang boleh menghantar instant updates kepada sender. Its like SMS,dengan limitasi 140 aksara saja.

2) Twitter lebih practical buat mereka yang inginkan sesuatu yang ringkas dan cepat. Kalau nak lebih private, Twitter juga menawarkan aplikasi ‘direct message’ seperti PM di FB. Contohnya, kau orang boleh post di Twitter ‘Kek Lapis Sarawak Dengan Harga Murah’, for sure, people with same interest akan reply tweet kau tu. Mungkin dia tanya harga atau bagaimana nak mendapatkan kek tu. Twitter ni seolah mencipta satu curiosity dan disinlah ‘the art of flowery words’ perlu digunakan. hehehehe

3) Namun, aplikasi ni agak menjengkelkan terutamanya bila feed dah overload selain susah nak tahu member yang online.

FAKTA: Aku ada Twitter. Lama dulu, twits pun suda banyak..seronok apply twitter neh

Cukuplah dua saja. Banyak banyak kang ada yang tak terbaca:)

Konsep campuran pemasaran terdapat empat yang paling asas: Product, Price, Promotion and Place. Semakin meningkat tahun, empat ini boleh menjadi enam, malah boleh bertukar lapan.

Aplikasi social hanyalah sebagai pemangkin yang mempercepatkan proses mempromosi dan jual beli. Teknologi sudah ada depan mata, so why not we use it for our own good, kan?

However, peniaga atau marketers janganlah pulak menetapkan satu promotion yang sounds so promising sebab bila promising tu does not meet customer expectation, consumer will get upset.

Betul kan?

Ambil contoh filem ‘Dua Alam’ dan applykan dalm konsep ini:)


Aku suka lagu ni. Dengar 'S' yang disebut. Shaya dengar dia shebut macam Sheila Majid. Hahaha

3 comments:

LORD ZARA 札拉 berkata...

Twitter la cool

ha ha ha

FaizalSulaiman berkata...

LORD ZARA 札拉 --->yeahhh!!!

takky berkata...

4P - Place, Promotion, Price & Product...
blaja ttg nie tyme sem 3 dlm marketing in tourism...
mase sem lepas plak (sem 5), dari 4P nie boleh jadi sampai 10P...
pening pale bile ingat balik subjek nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...