Pages

11/21/2012

Review: Trailer Hanyut (Adaptasi Novel Joseph Conrad; Almayer's Folly)

Akhirnya!!

Itu je aku boleh katakan dengan penayangan trailer filem ditunggu-tunggu; Hanyut- Sebuah karya U Wei Hj Saari, adaptasi novel Almayer's Folly tulisan asal Joseph Conrad. Entry tentang filem ni ditulis sekitar 2009

Aku minat sangat dengan filem arahan beliau seperti Perempuan, Isteri & Jalang, Kaki Bakar, Jogho, Buai Laju-Laju (to name a few). Rasanya kalau tak silap filem Black Widow Wajah Ayu pun diarah oleh beliau dan diterbitkan oleh produksi Raja Azmi. Kalau tak silap lah.



U Wei, bagi aku ada magisnya yang tersendiri. Filemnya bercerita pada kelas yang tersendiri dan punyai penggemar yang tersendiri. Tak seperti pengarah lain, U Wei gemar mengangkat tema feminisme dalam karyanya sama seperti Datin Paduka Shuhaimi Baba (lewat filem Selubung, Ringgit Kassorga atau Layar Lara)




U Wei kembali dengan filem bajet besar "Hanyut" membariskan pelakon hebat seperti Sofea Jane (sangat ramah di Twitter. Aku suka keramahan beliau), Khalid Salleh, Alex Komang, Bront Palarae, Adi Putra selain teraju utama Peter O'Brien dan Diana Danielle sebagai Nina.

Filem ini secara kasarnya menceritakan tentang seorang pedagang yang kemaruk kuasa mahu mencari kewujudan gunung emas hingga mengabaikan keluarga. Anak perempuannya yang dihantar untuk belajar susila orang putih kembali ke tanah air dan berlaku pertelingkahan antara suami-isteri dan anak. Si ayah mahukan taklukan kuasa. Si ibu mahu anak terus tinggal bersamanya dan tak mahu kehilangannya buat kali kedua. (I wish Sofea Jane dapat award utk filem ini)

Aku harap ramai penonton akan menonton filem ini. Yalah dari kau bazir tengok rempit-gangster-rempit-hantu tak sudah-sudah, ambil lah sedikit masa untuk menonton karya ini.

Aku harap penayangannya pada tahun ini :)

Suka scene ini!



#1 : Aku masih menunggu trailer filem Sembunyi (working title 'Azazil'). Filem seram Kabir Bhatia saja yang masuk dalam jiwa aku. Tak tahulah kenapa.

5 comments:

Tanpa Nama berkata...

Thanks for fіnally talkіng аbout > "Review: Trailer Hanyut (Adaptasi Novel Joseph Conrad; Almayer's Folly)" < Liked it!

Here is my blog post: cliсk Τhe next web page
Also see my web site: tansilvia521.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

The belt makes use of gel pads postioned over the center abdominals and the outdoors
obliques.

Also visit my web site; http://peaceplan.ning.com/

Tanpa Nama berkata...

Grеat pοst. Ӏ'm going through a few of these issues as well..

Here is my web-site :: v2 cigs

Tanpa Nama berkata...

So what can this all meаn?

Also viѕit mу web-sіte; visit website

Tanpa Nama berkata...

Hello, of course this post is in fact fastidious and I have learned lot of things from
it concerning blogging. thanks.

Review my web blog - online music marketing services

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...