Pages

12/03/2010

Fact : Tanaman-Tanaman Yang Merbahaya

Guess what? Aku pernah mempunyai impian bercinta dengan botanist, sebab bagi aku botanist ni sexy. Lagi-lagi macam Poison Ivy dalam komik Batman tu. Slutty habis!

But then, pernahkah kamu terfikir bahawa pokok bunga yang terdapat di halaman rumah kamu sekarang boleh membawa kematian?

Check out some of these world’s most dangerous species of plants.

 

Pak Guard’ / ‘Mak Guard’ semulajadi : Cnidoscolus angustidens / ‘Mala Mujer’

mala mujer

Dalam bahasa Spanish, ‘Mala Mujer’ membawa maksud ‘Perempuan Jalang / Jahat / Syaitan’. Dikatakan bahawa tumbuhan laman ini lebih kepada membawa kesakitan berbanding beracun disebabkan hampir 80% daripada keseluruhan tumbuhan ini diselaputi oleh duri tajam dan kelihatan seolah-olah ‘bertompok-tompok’ sekiranya dilihat dari jauh. Namun, bukanlah duri itu ancaman yang sebenarnya. Apa yang menjadikan tumbuhan ini berbahaya adalah getah yang terkandung di dalamnya yang mampu menyebabkan extreme pain (kesakitan melampau) yang boleh berpanjangan sehingga berjam-jam dan ada kes sehingga berhari-hari malah, berminggu-minggu! Chaos tak chaos la aku cakap kau.

 

Si Cantik Tak Manis : Nerium oleander

nerium

Aku ada anak sedara yang baru setahun lebih usianya yang sangat gemar petik bunga dan suap dalam mulut. Dan nampak gayanya aku kena lebih berhati-hati di masa depan. Ini kerana, despite of how beautiful this one looks, ianya boleh menyebabkan kegagalan jantung dan terdapat kes yang melaporkan kematian berkenaan tumbuhan sekor nih. Cibai. Sekali pandang macam orkid sial. Terdapat juga kes di California di mana seorang wanita dijatuhkan hukuman akibat cubaannya membunuh suaminya menggunakan tumbuhan ni. Psyche and sicko, I must say.

 

Pengeluar ‘Serbuk Zombie’ : Brugmansia / Angel’s Trumpet

brugmansia

Tapi…tapi…sumpah pokok ni cantik, kan? Tapi…tapi…kamu tau tak pokok ni ada beberapa toksin yang sangat ohsem seperti atropine, hyoscyamine, and scopolamine di mana terdapat laporan di Colombia, penjenayah-penjenayah meng-ekstrak toksin-toksin tersebut untuk dijadikan dadah lantas menjadikan mangsa-mangsanya ‘unaware of what they are doing but entirely conscious’. Kiranya macam zombie la. Toksin-toksin tu pulak kalau kamu nak tau boleh di-absorbed through the skin and mucous membranes, allowing criminals to simply blow the powder in a person's face. Kedengarannya apa itu sih?

 

Buah Terlarang : Choke Cherry / Wild Cherry

choke cherry

Admit it, buah ni nampak sangat eatable, kan? BUT, untuk pengetahuan kamu, buahnya takde masalah untuk dimakan, tapi ranting dan daunnya adalah mengandungi hydrocyanic acid, yang boleh menyebabkan kesukaran bernafas dan kegagalan sistem respiratori sekiranya di-consume. But then again, which moron will eat the ranting, kan? Daun? Oh, mungkin dijadikan ‘tisu pengelap najis semulajadi’.

 

Cleopatra’s Favorite Seeds : Strychnine Tree

strychnine

Mangsa akan mengalami muntah-muntah, pengcutan otot dan convulsions once consumed it. Ini kerana, seperti namanya, Strychnine Tree mengandungi strychnine dan brucine, yang boleh membawa kepada kematian. Cis, rupa dah sebijik macam buah jeruk yang selalu aku makan tu dah.

 

Pembunuh Ibu Presiden : Snakeroot / Eupatorium rugosum

snakeroot

Ramai yang consume susu lembu. But beware, mungkin susu lembu itu datangnya dari lembu yang tersalah makan tumbuhan ini yang mengandungi tremetol, sejenis alkohol yang boleh menyebabkan ‘muscle tremors’ pada haiwan sebelum menyebabkan kematian. Ini boleh mengakibatkan ‘milk sickness’ (akibat keracunan tremetol). In fact, yang menyebabkan kematian Nancy Hanks, ibu kepada presiden Abraham Lincoln adalah ‘milk sickness’, bukannya secara direct-contact dengan tumbuhan ini.

 

Rhododendron

rhododendron

Rhododendrons dan ‘azalea bushes’ (a variety of rhododendron), kelihatan sangat cantik sekiranya berada di halaman rumah pada musim bunga. Tetapi, berhati-hati dengan daun dan madu daripada nektarnya – kedua-duanya sangat bertoksik. Ingesi (kemasukan) secara feko-oral (mulut) akan menyebabkan mulut seolah-olah ‘terbakar’, peningkatan air liur yang berlebihan, muntah-muntah, cirit-birit dan gatal-gatal pada kulit. Sakit kepala, lemah otot dan kekaburan pandangan mungkin akan berlaku sebagai simptom. Jantung pula akan mengalami penurunan degupan dan mungkin mengakibatkan koma sekiranya lewat diberi rawatan. Damn tits.

 

Castor Bean / Ricinus communis

Ricinus-communis 

Pergh! Nama pun dah komunis la sial. Castor Bean ni buahnya seakan-akan bijik getah yang selalu kita tengok tu. Pokok ni menghasilkan ‘castor oil’ yang banyak digunakan bagi tujuan tertentu seperti ramuan dalam anti-fungal, pembedahan plastik, etc. Buahnya mengandungi ricin, sejenis toksin, yang juga hadir dalam batang tumbuhan ni. Bahayanya, buah Castor Bean ni sangat bertoksik yang boleh menyebabkan nausea, kekejangan perut, muntah (after effect of the nausea), pendarahan dan akhir sekali kegagalan sistem metabolik, which is sangat pasti boleh menyebabkan kamu dihantar ke wad sekiranya tertelan.

Pembunuh Comel Yang Ditakuti di Amerika Utara : Water Hemlock / Cicuta douglasii

water hemlock 

Tak lengkap list kalau tak ada tumbuhan ni. Tumbuhan ni mengandungi cicutoxin, yang boleh menyebabkan gangguan sistem saraf yang sangat teruk – mengakibatkan hilang kesedaran tubuh dan kesedaran sivik (LOL) dan kontraksi otot yang kritikal, yang menyebabkan kematian sekiranya ter-consume.

 

Ini cuma sebahagian daripada tumbuh-tumbuhan berbahaya dan beracun di dunia. Sebenarnya ada banyak lagi. Kau orang rajin-rajin la baca. Jangan malas pergi perpustakaan. Jangan hisap dadah kalau tak nak mati bodoh.

p/s : Pihak Blogbusters tidak akan bertanggungjawab sekiranya ada di kalangan pembaca yang gatal-gatal nak cari tumbuhan ni lepas ni and then BAM! Mampus. Ini cuma sekadar pengenalan. Okay? Tiada di kalangan kami yang sudah pun mendapat gelaran doktor perubatan, walaupun Paan Ovrtd adalah seorang pelajar jurusan Teknologi Makmal Perubatan. Read on your own risk.

 

Kredit :

7 comments:

Tanpa Nama berkata...

wooww....

Rebelle berkata...

owhhh..
pening baca..
apsal banyak sangat yang marabahaya ni??
nasib baik takde kat malaysia..
kottttt~

tapi pokok yang buat orang jadi macam zombi tu pun memang nice gilerrr!
jatuh cinta kat pokok tu..
agak-agak...
e-bay ada jual tak?
hahahah

Ifah berkata...

tamat membaca!

alhamdulillah ni sume xde kt rmh ak. huhu

eh bunge kertas bahaya x?

avid berkata...

pokok serbuk zombie tu org indon makan bunganya untuk high..dpt tahu masa trip tangkuban perahu tahun lepas...

Tanpa Nama berkata...

wowww... tapi pokok zombie tu lawa.. nak tanammm.. ;P

illumination berkata...

ketum & daun ganja!

takky berkata...

boleh share entry nie 4 my final projek???
kene wat blog n FB fans 4 this final projek...
hope boleh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...