12/01/2010

Schmidt Pain Index (Which Sting Hurts The Worst?)

Pernah kena gigit lebah?
Pernah kena gigit semut api?
Pernah kena gigit tebuan?

Kalau pernah, this might excites you. Mod serangan serangga tertumpu kepada gigitan pada badan mangsa. Dan biasanya, gigitan serangga adalah cara mereka untuk berkata:

"Get the f**k outta here, you douche"
"Piss off, you bloody wanker!"

Sebenarnya, serangga adalah makhluk yang baik dan bersopan. Malangnya, manusia pula tidak. Serangga tidak akan menyerang selagi kepentingan mereka tidak dikacau oleh makhluk lain. Dan, biasanya gigitan mereka hanya sekadar untuk memberi kesakitan, bukan kematian. Kebanyakan kes kematian yang berpunca dari gigitan serangga disebabkan oleh alergi.

Oh, dan hanya serangga betina yang menggigit mangsa mereka. Hence the phrase 'sting like a bitch'. The male insects ain't got no balls to sting.

Bercakap pasal gigitan serangga, terdapat satu indeks yang mengukur tahap kesakitan serangga - Indeks Kesakitan Schmidt. Indeks ini adalah hasil kerja biologis - Justin O. Schmidt. Indeks ini terdiri dari empat darjah kesakitan dari 1 (sakit biasa-biasa) kepada 4 (f**k....!!).

Dan, ya. En. Schmidt merasa sendiri sakitnya gigitan-gigitan semua serangga ini untuk memberi skala darjah kesakitan gigitan setiap serangga. Kerja impian bagi kanak-kanak yang suka 'menjolok sarang tebuan' dan cintakan serangga sepertinya.

Berikut adalah contoh serangga yang dah masuk dalam indeks kesakitan Schmidt bermula dari 1.0 iaitu kesakitan yang biasa-biasa hingga ke 4.0 iaitu kesakitan paling celaka:

1.0 - Sweat bee

1.2 - Fire ant

1.8 - Bullhorn acacia ant

2.0 - Bald-faced hornet

2.0 - Yellowjacket
2.4 - Honey bee

3.0 - Red harvester ant
 
 3.0 - Paper wasp

4.0 -  Tarantula hawk

4.0+ - Bullet ant


Setakat ini, En. Schmidt dah kategorikan 78 spesis serangga sedangkan serangga macam ini ada 130,000 spesis. So, you might wanna contact Mr. Schmidt if you share his high tolerance to sting pain.

6 comments:

Paan Ovrtd berkata...

Aku sebenarnya pernah bercita2 untuk jadi pakar serangga. Malangnya aku phobia dengan lipan.

FaizalSulaiman berkata...

tatau lak semut api tu literary ditarnslate jadi fire ant.hehe

paan tau tak "roove beatle" atau orang panggil 'charlie'.kat kawasan sawah padi.perghh bisa dia setanding ular dowh..cuba google..

avid gunner berkata...

@ paan
lipan tu boleh kata maskulin jugak la nak takut. nak banding ngan aku yg takut ulat bulu.

@ faizal
nama binatang dah macam nama kereta dah...haha

Paan Ovrtd berkata...

faizal : oh tau2! Cuma nama english tu jarang dengar. Orang kampung panggil 'kelingkiyak'. Busuk betul bunyinya.

FaizalSulaiman berkata...

avid: seyesh beb..aku penah kena masa kt uitm penang dulu.sekali dia calit, makan nanah jugalah kulit dok.

paan:hehehe..benda ni masa kat penang dulu suka kat tempat basah,,kat bilik air banyak sungguh

takky berkata...

charlie nie law kene..
teruk bekas dye, mcm kene dera...
roomate penah kene sebab kat ostel mmg byk charlie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...