Pages

12/02/2010

Bila Nik Aziz Jadi 'Liberal'

Are you freakin' kidding me???

Sebagai rakyat Malaysia yang mahukan yang terbaik untuk negara, gua lagi suka refer diri gua sebagai rakyat Malaysia berbanding orang Melayu Malaysia. Maka, oleh sebab itulah gua agak kritikal dengan golongan ultra-Melayu seperti budak-budak PERKASA, geng-geng Biro Tatanegara dan orang-orang Melayu yang bermati-matian memperjuangkan ketuanan status 'Bumiputera'.

Source: FOA

Okay. Gua dah dapat rasa budak-budak keyboard warriors, ultra-Melayu dah start nak hentam gua. Chillax. Hold your horses. Bagi gua masa untuk terangkan pendapat gua.

Mengikut pemahaman gua, kontrak sosial yang telah ditanda-tangani oleh wakil semua kaum di Malaysia mempersetujui bahawa golongan Bumiputera adalah golongan yang diberi keutamaan dalam pembangunan kerana golongan ni yang paling ketinggalan antara kaum-kaum lain.

Niat asal kerajaan pada masa itu adalah untuk bagi peluang golongan Bumiputera untuk catch up dengan kaum-kaum lain dalam bidang ekonomi khususnya. Dan untuk memberi keyakinan orang Melayu yang hilang setelah dijajah selama lebih 400 tahun.

Sampai sekarang, kontrak sosial ni masih diteruskan dan alhamdulillah peristiwa 13 Mei tidak lagi berulang. Bangsa Melayu semakin bijak, berkeyakinan dan ramai yang sudah berjaya. Meskipun orang Melayu masih bukan kuasa dominan dalam ekonomi Malaysia, orang Melayu perlu akui bahawa mereka sudah jauh berkeyakinan dan berani berbanding 53 tahun yang lepas.

Untuk pengetahuan semua, ekonomi Malaysia masih berada di takuk yang sama sejak tahun 1990 - tahun pelancaran Wawasan 2020. Kita masih berada di kelas 'middle upper income' dengan pendapatan perkapita sekitar USD8260 - berbanding USD15500 untuk menjadi negara berpendapatan tinggi. (Baca)

Dude, yang ghairah sangat nak jadi negara maju ni apahal?

Well, jadi negara berpendapatan tinggi bermakna korang akan menikmati kualiti dan taraf hidup yang lebih tinggi. Korang takkan dapat gaji permulaan RM2000 dengan bekerja sebagai jurutera. Korang takkan dapat servis broadband yang slow macam siput, takkan kerja 60 jam seminggu untuk gaji RM3000 sebulan dan akan dijanjikan kenaikan pangkat berdasarkan produktiviti kerja korang.

Yelah...gaji naik pun kalau harga barang naik, apa guna beb?

Masa ni la Bank Negara kena bertindak untuk mengawal kadar inflasi negara. Kenaikan gaji sebanyak 10% sepatutnya boleh meningkatkan 'purchasing power' korang sebanyak 5%. (Baca) .Korang akan jadi kaya 'sikit' dari sebelum ini. Hati-hati. Jumlah 'sikit' ni besar nilainya bagi golongan proletariat.

Sekarang kita dah tau kenapa pentingnya jadi negara berpendapatan tinggi. 

Gua rasa sudah sampai masanya semua orang Malaysia bekerjasama, berganding bahu untuk memajukan negara.

Sudah sampai masanya kita hapuskan kronisme. Sudah sampai masanya kita mengamalkan sistem meritokrasi dalam beberapa bidang tertentu, bukan sistem kuota. Sudah sampai masanya kita liberalisasikan ekonomi. (Baca). Sudah sampai masanya kita berhenti berkata "aku Melayu, lu Cina, ko India".

Dude, ko cakap senang la..Melayu dah la makin terkebelakang dalam pendidikan dan ekonomi. Ni kalau diserahkan kuasa politik, apa lagi yang kita ada?

To all pessimist out there, do me a favor please. Would you please jump off a cliff already? And to all racists out there, masa korang sekolah agama dulu pernah belajar tak pasal 'husnus-zann' dalam subjek Akhlak? Yang buruk sangka kat orang lain apahal? Buang lah prejudis terhadap kaum lain. Grow the fuck up.

Gua cuma berharap untuk sementara, kita lupakan ketuanan Melayu, status Bumiputera and all that shit. Bila kita terlalu obses dengan semua tu, seolah-olah kita akan layu terkulai tanpa kuasa sosio-politik. Semua ni menggambarkan seolah-olah kita paranoid dengan kemungkinan kehilangan kuasa. 

Mana keyakinan kita, beb?

12 comments:

intanurulfateha berkata...

eh, i termasuk website malaysia kini ke? =.=

syahid berkata...

yup. economy first.

bagi aku la, bila dah SEMUA rakyat dapat rasa sama rata. tak ada dah masalah bangsa-membangsa ni.

sama rata dari segi rakyat dah tak ada masalah nak berbelanja atau lebih mudah, tiada masalah untuk hidup.

dan kalau ekonomi rakyat dah stabil, hatta iu freemason sekalipun hanyalah satu bualan 'haha' di kedai kopi.

haha

deus X machina berkata...

anda masih di website yang betul intan

dan tolong ambik serius entry ni, sudah tiba masa untuk pikirkan tentang masa depan Malaysia.

avid berkata...

@ anak abdullah

fyi, pada khamis 9 september 2010 di berita harian muka surat 9, tun dr. mahathir cakap sebijik macam yg ko cakap tu.

just so you know. ko dah macam jedi la pulak. haha.

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ berkata...

Bila mana orang asyik nak saling menyalahkan dan tak mahu berubah.

Apa yang diimpikan akan musnah...

Yes, to all pessimist out there, could U please bury yourself? Yes, I do mean it.

Captain berkata...

bg aku kafir mmg xlyk dilantik jd pemimpin.. tu je aku nk ckp..

nazirulhazwan~ berkata...

den x pernah nak rase banggo dgn status melayu.den hny berbangge dengan islamnye den. melayu xde saham pape pon kat akhirat. xde gune istimewa kat dunia semata2.

buat per perjuangkan satu perkataan yg hny menyenangkan kite didunia??

Paan Ovrtd berkata...

captain : go_fuck_a_goat.jpeg

Faizal Sulaiman berkata...

sangat banyak kebenarannya disini.

dan aku melihat wawasan 2020--adelah sangat tu--semakin lama semakin kabur kalau economy kita masih lagi ditakuk lama.

saya berkata...

to captain:

saya rasa awak lebih rela tinggal di uganda pada zaman pemerintahan idi amin daripada duduk di afrika selatan di bawah nelson mandela.

intanurulfateha berkata...

deus marah T___T

pemimpin = khalifah
kalau kafir yg memerintah, cmne die nk jadi khalifah
ye x?

Tanpa Nama berkata...

yes fuck Ketuanan Melayu.

Fuck Melayu

and Fuck you too

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...