6/18/2011

Kehanjingan Pita Merah


Ok aku mula-mula nak bubuh tajuk tape merah. Tapi terlalu macam orang putih benar. Bahasa campur pula tu.

Di mana-mana kita jumpa terma ini. Birokrasi pita merah. Situasi bullshitnya begini.

Kau kena siapkan esaimen Prof X dan keperluannya, kau kena jumpa Mr Y. Kau pergilah ke company Mr Y. Di ground floor aku berjumpa dengan Reception G dan kata nak jumpa Mr Y. Siap tunjuk surat kebenaran dan tempoh temujanji. Reception G kata kau kena jumpa Mdm H di tingkat satu without explaination. Kau pun pergi naik tingkat 1. Sok sek dengan Mdm H yang mukanya macam terkena period cramp. Mdm H suruh kau jumpa Miss O di tingkat 3 bangunan sebelah ofis yang kau duduk sekarang untuk clarified pass masuk dan surat acknowledgement student.

Kau dengan terhegeh-hegeh, bersumpah seranah kena pergi ofis sebelah. Dahlah guna jejantas. Kerja nak cepat jadi lambat. Jumpa Miss O yang sedang menaip memo, muka tak mesra langsung terus minta surat kebenaran universiti. After checking, Miss O kata ada beberapa tak complete selain memberitahu pejabatnya yang berkongsi dengan ofis sebelah tak menerima pelawaan pelajar yang nak buat research di situ.

Ok aku malas tulis.

Makin tulis, makin pening.

Aku nak cerita yang pita merah aka birokrasi red tape ini adalah sesuatu perkara jahanam yang menyusahkan. Lebih lebih lagi menggunakan telefon untuk berhubung dengan orang atau perkara penting.

Banyak betul level yang nak kena lepas. Derr, kredit jalan tu! Dahlah jawab pun tak mesra.

Bila berurusan dengan kaunter, muka kadang-kadang macam nak minta pelempang. Berbeza dengan western yang lebih mesra, talkative selain really care pelanggan.

Kerja macam apa!

Tak ke anjing namanya tu?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...