Pages

12/19/2011

Mantera : Filem Futuristik Malaysia

Di saat kita sedang hangat menyaksikan filem buatan hollywood berbentuk sci-fi seperti transformer, real steel dan sebagainya. Pasti ada yang tertanya-tanya bilakah industri tempatan akan menghasilkan filem sci-fi berbentuk mecha dan cyborg ini. Kini penantian itu boleh terubat dengan muncul sebuah filem sci-fi yang digarapkan oleh sekumpulan anak melayu iaitu 'Mantera'. Walaupun kesannya tidak cukup setara seperti teknologi barat, sekurang-kurangnya kita mempunyai permulaan untuk bertapak memajukan industri tempatan.


Filemnya mengisahkan mengenai seorang budak bernama Azman menemui sarung tangan berteknologi nano yang membolehkan motosikalnya berubah bentuk menjadi baju zirah mekanikal. Filem ini dilakonkan oleh pelakon-pelakon baru, diantaranya ialah Tomok, Syikin Kamal dan beberapa pelakon baru Malaysia. 

Filem ini telah diterbitkan oleh Flare Studio dengan bantuan Spacetoon International dan diarahkan oleh Mohd Aliar Ally @ ALIYAR ALIKUTTHY

Mantera bermaksud Manusia Jentera atau Man Transformable Exo-Robotic Armor. Ia membabitkan perselisihan dua kumpulan robotik seperti mana cerita Transformers dan Iron Man.


Menurut Ketua Pegawai Perhubungan dan Komunikasi FSSB, Khairul Anuar Md. Ariff, filem ini menjalani penggambaran sebanyak 40 peratus di luar negara iaitu di Dubai dan Rusia serta turut dibintangi oleh para pelakon antarabangsa.

Antaranya ialah seperti Wael Al-Masri dari Dubai, Ayman, Mikhail Dorojkin,Said Dashuk-Nigmatulin, Daria Markova (Russia) dan penyanyi pop Ukraine serta pemenang Ms. World 2008, Natalya Shmarenkova @ Kamaliya.

Kos penggambaran di Dubai dan Rusia, sebahagian besarnya telah ditanggung oleh Spacetoon International iaitu rakan kongsi FSSB untuk filemMantera.


Filem arahan Mohd. Aliar Ally ini juga menggabungkan teknologi perfileman Rusia dan hanya melibatkan 20 peratus CGI sahaja.filem ini turut akan ditayangkan di 38 buah negara di sekitar negara-negara di Asia Barat, Asia Timur dan Eropah Timur," kata Khairul Anuar.

Filem ini juga dianggarkan kosnya sebanyak 5.5 juta dan tidak dipastikan lagi. Diharapkan filem ini mampu membuka mata penonton-penonton Malaysia tentang kewujudan teknologi di Malaysia dan mengurangkan masalah-masalah yang selalu berlaku dalam pengeluaran filem-filem sekarang. 






+Sumber 

2 comments:

Zinedine Zaiddin berkata...

wow. gempak cam gampang. sape nama heroin pakai spek tu? macam omputeh je.

Tanpa Nama berkata...

model dubai bang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...