Pages

6/05/2012

Review: Moral Mak Bapa. Tunjuklah Contoh yang Baik (Carnage)


Kali terakhir menonton karya Roman Polanski adalah menerusi filem ‘The Pianist’ lakonan Adrien Broody (menganugerahkan beliau Best Actor in a Leading Role). Broody yang menjadi penerima paling muda waktu tu terus menjadi bahan bualan press Hollywood gara-gara ‘pelukkan dahsyat’ beliau dengan penerima Best Actress sebelumnya, Helle Berry (Monsters Ball)

Lupakan jap kisah insiden keterlaluan Broody tu although his performance in The Pianist consider as the best! Takpa. Melissa Leo lagi sempoi bila tersebut Fuck ketika menerima Best Actress in a Supporting Role menerusi ibu diktator Alice Ward dalam 'The Fighter'

Dah. Cukup menceceh!

Aku baru menyaksikan filem Carnage. Genre yang dipaparkan dalam medium ini adalah ‘dark comedy’

Citer ni simple habis. Anak kepada Micheal (John C Reilly) dan Penelope (Jodie Foster) dipukul dengan stick oleh anak Alan (Christoph Waltz) dan Nancy (Kate Winslet). Dua –dua mak bapa ni bertemu pada ketika Penelope menulis tentang laporan salah laku tu.

They all seems happy. At first.

Towards the middle of the story, penonton akan dibawa kepada kejelikan pasangan ibu bapa ni bagaimana egonya mereka menerima tindakan anak mereka yang salah, bagaimana mahu menangnya mereka jika anak mereka dijentik sedikit---walaupun untuk menunjukkan hidup ni bukan macam dongeng je, so siapa kuat dia menang---


Disinilah penonton akan dapat melihat betapa seksanya Nancy mendapat suami macam Alan yang sibuk dua puluh empat jam dengan cellphone! Bagaimana Penelope terpaksa menjadikan suaminya lebih patuh pada arahan. Bagaimana terpaksanya Alan berjumpa dengan pasangan Micheal-Penelope sedangkan dia banyak kerja nak di buat. Tambah buruk Alan dan Micheal seolah bersepakat bahawa perbuatan serangan atau buli budak lelaki di zaman sekolah adalah wajib disebabkan ‘nak dapat geng yang lebih kuat dan berpengaruh’. Nancy yang termuntah atas khazanah buku Penelope dan semuanya bertukar perang battle of the sexes!

Watak dikembang baik. Usah dipertikai peranan empat tunjang utama. Ke empat-empatnya pernah dicalon dan menang Oscar. They are superbly talented! Premis cerita pula sangat fresh! Polanski, walaupun aku tau ko tengah meringkuk tak boleh ke US sebab salah laku kau tu, kau mampu menghasilkan sebuah cerita ringkas, adaptasi dari play pulak tu (penulis asal adalah Yasmina Reza dari play God of Carnage-sebuah stage play dari French), kau masih boleh memukau pandangan mata penonton dengan pemilihan pelakon yang tepat selain penceritaan yang mendalam, dialog yang lucu tetapi tajam dan mesej yang jelas. Lokasi hanya tertumpu pada rumah Penelope-Micheal where Alan dan Nancy stuck sebab perbincangan yang tak ada kata putus sebab masing-masing tanak kalah.


Parents hanya conceal everything when they meet other family. Semua nak nampak perfect, decent and fabulous tapi once bila kelemahan dah nampak, there is no way to return back! Their fight lagi teruk daripada pergaduhan anak-anak mereka.

2 comments:

avid berkata...

christopher waltz macam biasa, awesome!

Faizal Sulaiman berkata...

avid---> aku suka lakonan dia dlm inglorious basterds!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...