Pages

6/04/2012

Review: Snow White and The Huntsman (Spoiler Alert)


Ada spoiler. Jangan baca jika tak nak tau spoiler!

Secara visualnya, Snow White and the Huntsman (SWATH) sangat memukau! Serius memukau. Maklumlah, director filem ini Rupert Sanders merupakan seorang pengarah iklan. Patutlah cun!

SWATH versi ini berbeza sedikit dengan filem Mirror Mirror yang lebih kepada muzikal. Secara kasarnya SWATH menceritakan kisah anak raja yang dikurung mak tirinya ketika tahta diambil secara cabul oleh perempuan gila kuasa itu. Si gadis dikurung sehingga terlepas keluar bilamana si mak tiri mengetahui si gadis mempunyai kuasa untuk menjadikannya immortal dan kekal menawan.

Beauty starts to fade away


Boleh tak aku nak tukar judul cerita ni. Nak jadikan A Tale of Queen Ravenna! Haha. Oscar Winning Actress, Charlize Theron really steal the show! Sebagai Queen Ravenna, dia powerful, kejam, jahat. Tetapi aku memuji bagaimana pengarah dan penulis lakon layar menyelongkar background Ravenna. Dia dan adiknya pernah melalui kejadian hitam dalam hidup, perang, kelaparan. Hidup mereka dirampas dan pesan si ibu Ravenna diingati. Hanya guna kecantikan. Itu kuasa wanita untuk dapatkan segala-galanya. Theron sebagai aktres, berjaya menzahirkan watak ini. Kita akan fear dengan plan dia. Penegasan dalan suara dia. Tapi, dalam masa yang sama kita boleh jatuh kesian dengan dia! Damn! Over the top performance!


Mandi susu dengan ghairiyah nya. Spoiler alert: Babak ni takdok dalam filem tapi ada dalam MV: Florence & The Machine: Breath of Life


Serius.

Aku terpancing simpati masa Huntsman bunuh adik dia Finn, dimana Ravenna turut merasai kematian adiknya itu.

Kristen Stewart is boleyyyylaaaa as Snow White. Is just emosi Kristen sangat limit dalam filem ni. Dia watak utama kot. Tapi pamerannya sebagai Snow White nampak kurang beremosi, tidak meyakinkan dan aku nampak sedikit bayangan Bella Swan dalam diri K-Stew ni. Chris Hemsworth dan Sam Claffin juga tidak berada dalam keadaan luar biasa.

K Stew yang biasa

Perjalanan SWATH agak baik. Tetapi ada beberapa plot yang kurang meyakinkan mengisi filem ini. Antaranya perkembangan watak Prince William dengan Snow White. Si William ni macam suka kat Snow tetapi perkembangan tu macam tak ada. Termasuk juga perkembangan Snow White mempelajari ilmu peperangan dari Huntsman. Ia tak dikembang dengan baik. Hanya sekali pelajaran dalam Dark Forest, dia dah boleh memimpin bala tentera. Ok she is the princess, but would it be nice if she know how to plan?

Overall, filem ni terlalu extravagant pada promonya. Cantik visualnya. Tetapi jalan ceritanya agak longgar here and there. Bagi aku ianya diselamatkan dengan cantik oleh lakonan meyakinkan Charlize Theron. Ya! Aku puji menggunung. Kalau nak tahu kenapa, bolehlah pergi menontonnya sendiri.

Aku mengharapkan Charlize Theron tercalon Best Actress in a Supporting Role pada Oscar musim depan! Again! She is great!!

Spoiler Alert. It is just me atau mana babak ni pergi masa aku tengok haritu??

2 comments:

Rafeeqa Ruslan berkata...

I was waiting for that part too! Tapi takdok pong :|

Faizal Sulaiman berkata...

Rafeeqa Ruslan---> tau takpa. Aku syak dia potong! hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...