Pages

6/02/2012

Review: Semua Gara-Gara Ta*k (The Help)

Akhirnya berjaya juga menonton filem yang aku boleh simpulkan sebagai the best humanity!

The Help secara kasarnya menceritakan perjalanan hidup maid bernama Abailene (Oscar Nominee: Viola Davis) yang hidup sebagai servant dalam warga orang putih lewat 50’s. Di tahun tersebut, perbezaan warna kulit hitam dan putih memang amat ketara dimana warga kulit hitam dilayan berat sebelah oleh kulit putih. Konflik tercetus bila majikan kepada kawan Abailene,bernama Hilly, yang kejam (Bryce Dallas Howard) membuat satu cadangan ‘pengasingan bilik air buat warga kulit hitam yang dipanggil The Help dengan warga kulit putih’ kerana percaya The Help ini membawa sejumlah disease, bahaya untuk family apatah lagi anak pinak.

Minny yang berani dan loudspoken!

Sehinggalah Minny (Kawan kepada Abailine) dipecat majikannya Hilly. You know what, besoknya si Minny yang berani ni menghadiahkan ‘pie istimewa’ kepada tuannya. Kah kah kah. Aku tergelak besar bila si Minny kenakan bosnya yang memang kejam gila neh! Pai coklat isian 'istimewa' kinda "eat my shit".LOL

Kawan Hilly pulak yang namanya Skeeter (Emma Stone) seorang writer dan dalam banyak-banyak kawan, dialah yang nampak nak membela The Help supaya dilayan dengan baik dan apabila Minny dipecat serta beberapa Helper dilayan lekeh, dia menjadikan para Helper sebagai subjek penulisan buku sulungnya yang berjudul 'The Help' dengan menggunakan nama pena Anonymous:)

Kumpulan The Help yang ditindas

Filem ni jujur. Jujurnya kita dapat melihat bagaimana di zaman tersebut, para Helpers ini menjaga anak-anak kulit putih dengan penuh kasih sayang walaupun mereka tahu, bila anak-anak itu membesar, mereka akan buat perkara yang tak sepatutnya seperti menghina atau menghalau dari rumah bila tak diperlukan lagi.

Emma Stone yang gigih menyelongkar kisah The Help


The Help kaya dengan circle of feminisme. Feminisme bila mana watak Minny (lakonan mantap Octivia Spencer bangkit dari penderaan suaminya, lalu bekerja di sebuah mansion kepunyaan seorang perempuan simpanan. Itu belum termasuk Abailne yang fight for her right apabila dituduh mencuri oleh Hilly.

Satu ayat power yang disebut Viola Davis kepada Bryce Dallas Howard


‘You are godless women! Ain’t you die, Miss Hilly?’


Dialog power ini menyebabkan Hilly terus tersentak dan ada ura-ura nak tobat! Sikit jela..Padan muka ko!haha. Ingatan pada semua.Nak buat jahat, ingatlah mati sikit!

Emma Stone sebagai Skeeter tak pernah menghampakan. Serius! Dia akhirnya berjaya membuktikan yang dia bukanlah sekadar pelakon komikal saja (Dua filemnya 'Easy A' dan 'The House Bunny' adalah komikal)

Hilly yang kijam!

Ibunya sibuk suruh kahwin. Dia pula nak berjaya dalam karier. Dan apabila dia tahu, maid yang membesarkannya (Constantine namanya) diusir keluar dari rumah setelah lebih dua puluh tahun membesarkannya, Skeeter memberontak, langsung menyalahkan emaknya dalam hal ini. (Well you need to see for yourself sebab ada twist and turn)

The Help diwarnakan dengan props 50’s dengan perbezaan darjat white people dan black people. Semua karakter believable malahan aku sendiri teruja melihat lakonan Viola Davis lebih menyerlah berbanding penampilannya dalam Doubt, ibu yang protective apabila anaknya dicabul seorang Priest. (Which she garn an Oscar Nomination for Performance in Actress in a Supporting Role; eventually lose to Penelope Cruz’s Vicky Cristina Barcelona)

The Help menjanjikan pengajaran supaya kita jangan memilih warna kulit, bangsa atau budaya dalam apa jua keadaan. By rights, tak semua manusia sempurna, bai. Kadang-kadang mereka yang tak sempurna sifat inilah yang lebih mulia hatinya.

Selamat menonton!



Next: We Need to Talk about Kevin
[sebuah drama thriller tentang remaja bermasalah dan hubungkait dengan ibunya yang cuba mengingati masa silam semasa membesarkan anaknya itu]


PS: ya! Memang mood mahu menonton filem-filem terbaik 2011!!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...